Tøj, kultur og identitet

Tøjet er en væsentlig del af vores kulturelle identitet. Derfor kan tøj være en sjov indgang til arbejdet med kultur og identitet. I det følgende er der flere forslag til, hvordan det kan udfolde sig.

Identitet – hvad er det for en størrelse? En del af vores identitet er knyttet til vores valg af tøj og de signaler, vi udsender med tøjet. En snak om identitet er basis for den videre snak om tøj og signaler. Hent f.eks. inspiration i, hvad Wikipedia siger om begrebet.

 

Download opgaver og inspiration til arbejdet med tøj, kultur og identitet:

 

Fakta om tøj

Tøj har i dag flere formål:

Fysiske fordele:

  • Mindske varmetab (f.eks. overtøj, overfrakke)
  • Beskyttelse (f.eks. regntøj, brandsikkert tøj, hat mod sollys, motorcykellædertøj

Signalering – inklusive til specielle lejligheder:

  • Pynt (f.eks. slips, butterfly)
  • Blufærdighed (f.eks. badedragt, bikini, badebukser)
  • Vise “jeg er unik, er let at genkende”
  • Ikke vise at “jeg er unik” (uniformer)
  • Vise tilhørsforhold (uniformer)
  • Vise status
  • Camouflering (mange militæruniformer)

Det menes at mennesker begyndte at anvende tøj for ca. 75.000-42.000 år siden.

Anvendelsen af tøj falder ikke sammen med menneskets tab af pels. Mennesket tabte pelsen for mindst 1,2 millioner år siden.