Iscenesæt et drømmescenarie

Hvordan skulle det allerbedste kulturmøde se ud? 

Formålet med dette er at få mulighed for at se nye muligheder og nye veje at gå i et kulturmøde. Også selvom det måske ser utopisk ud. Det er masser af energi og glæde i drømmescenarier og ofte kommer man til at grine, hvis det ender i et helt langt ude og over-sentimentalt scenarie.

Tag udgangspunkt i de spillede situationer. Hvordan ville det se ud, hvis det var helt fantastisk? Lad eleverne tale om det i grupperne, hvor alle kommer med et bud. Derefter fremlægger grupperne, hvad der blev snakket om. Vælg sammen 1-3 drømmescenarier. Giv dem titler og skriv dem op på tavlen. Hvis det er svært at blive enige, så stem om hvilke der skal vælges ud. Gør jer klart, hvem der er med, hvor det foregår og hvad der sker i alle scenerne. Disse 1-3 scener kan man spille i plenum på den måde, at læreren spørger: Hvem vil spille den og hvem vil spille den osv., så eleverne melder sig frivilligt. De spiller nu scenen som improvisation. Derpå spilles næste scene på samme måde. Nu vælges eller stemmes om, hvilken scene gruppen synes var det bedste drømmescenarie.  Lad evt. denne scene være slutscenen i forestillingen.